info@quartiernational.be

Brillenwinkel met een grote sociale impact: Jimmy Fairly

In de Kammenstraat 40 is er sinds kort een nieuwe, en ook aparte, winkel bijgekomen. Voor de inrichting werden veel authentieke elementen behouden, waardoor een bezoek op zich al de moeite is.

Het allereerste begin was 2010. De 23-jarige Antonin Chartier, die voordien sport en psychologie had gestudeerd, presenteerde tijdens een start-up wedstrijd in Toulouse zijn businessplan voor een brillenketen met een sterke sociale impact. Sazcha Bostoni was enthoesiast en sprong nog diezelfde avond mee in de boot en Jimmi Fairly was een feit. Nu zijn er in Frankrijk een honderdtal winkels (waarvan 6 in België). De winkel toont diverse stijlen, maar altijd zonnig, Frans, zuiders, speels, vakantie-achtig, kleurig maar nooit te zot. Geen politiekersbrillen, zoals verkoper Maxim ze noemt.

Van design tot verkoop

MAXIM: Van desgin naar verkoop is bij ons één keten zonder tussenpersonen. Dat maakt dat de kwaliteit heel hoog ligt en de prijs redelijk laag. Zo worden al onze brillen met de hand in de Jurastreek in Frankrijk vervaardigd en variëren de prijzen van 99 tot 149 euro. De monturen worden ontworpen in Parijs. We kiezen duurzame materialen zoals bio-acetaat en een van de beste ateliers in Frankrijk om ze te produceren. Ook de glazen produceren we zelf. Vervolgens controleren en monteren we alles manueel in ons eigen atelier in Frankrijk.

Derde wereld

 Jimmy Fairly heeft ook een sterk sociaal engagement?

CIHAD: De helft van de winst van de ivoorkleurige Bacci gaat naar Avant Toute(s) en verder geven we voor elke bril die we verkopen een optische bril aan iemand in de derde wereld via Restoring Vision.

Waar moet je op letten als een bril koopt?

 MAXIM: Belangrijkste: breed of smal, past hij op je neus en aan de oren.

Zijn er trends?

CIHAD: Ja, de zwarte zware monturen zijn momenteel een trend. Met zonnebrillen hebben de klanten de grootste moeite om te kiezen. Dikwijls nemen ze er dan maar twee. ”

En jullie cliënteel hier in de Kammenstraat?

MAXIM: “50% toeristen, 30% jongeren en 20% tussen 25- en 40-jarigen.

(foto: Cihad en Maxim van Jimmy Fairly, een winkel met sociale impact.)