info@quartiernational.be

Bij Marie-Marie komen zelfs de kinderen van de allereerste klanten

Bed- en badlinnenwinkel Marie-Marie uit de Steenhouwersvest 12-14 wordt momenteel volledig gerenoveerd. Ondertussen is er een pop-up in dezelfde straat op nummer 57 die in niets moet onderdoen voor het originele adres. Maar de zussen Valerie en Laurence Vandenbussche staan toch te popelen voor de gerenoveerde winkel op nr 12 die in juni feestelijk zal openen.

VALERIE: Voor ons wordt het makkelijker werken met een aparte goederenlift en -ingang. En de kassa in het midden. Voor de klanten komen er aparte hoeken met een volledig ingerichte hotelkamer, een badkamer en een koffiehoek om rustig hun aankoop nog eens te laten bezinken. En van september tot november doen we ook mee aan de Ensorroute met een beschilderd uitstalraam. 

We worden dagelijks gedreven door de dankbaarheid en de tevredenheid van de klanten.

Als kleuter in de winkel leren tellen

  • Hoe zijn jullie in de winkel gerold?

VALERIE: Vanzelf. Ik heb als kleuter in de winkel leren tellen, toen ik ’s avonds de kassa mocht controleren. We zaten toen nog in de Korte Gasthuisstraat, de winkel met de krakende trap. En dan mochten we snoepjes kopen in de snoepwinkel van Burie. Felgekleurde tutters, visjes, beertjes in van die roze papieren zakjes. We waren 9 en 11 toen mama stierf. En als een soort ode aan haar begonnen we papa te helpen in de winkel. We studeerden wel Communicatie en SEW, maar waren in het textiel geboren. Dus logisch, dat we het bleven doen.

Klanten weten duurzaamheid te waarderen

  • Uit jullie enthousiasme blijkt wel dat jullie het mindenstandersbloed met de paplepel hebben binnen gekregen? 

VALERIE: We worden dagelijks gedreven door de dankbaarheid en de tevredenheid die we van de klanten terugkrijgen. Als een klant om 18u staat te kiezen doen we de deur niet dicht. Als zij de moeite doen om naar ons te komen, dragen wij, als het moet, ook met plezier zelfs hun pakjes naar de auto op de hoek van de straat.  Wij hebben klanten van pas samenwonende koppels tot 80-plussers. Wanneer ze slecht te been zijn, bestellen ze via de telefoon. Ze kijken op onze webshop, terwijl we ze telefonisch advies geven en sturen het dan op. De winkel is begonnen in 1979 en we krijgen hier ook de kinderen van de allereerste klanten. Zij weten de duurzaamheid te waarderen waardoor het linnen langer meegaat, makkelijker wast en strijkt. En het gevoel van zacht beddengoed is pure luxe. Men slaapt beter, is ’s morgens beter uitgerust en dat komt zelfs de gezondheid ten goede. (Guido Sanders)